Polacy w obawie przed kryzysem zaczynają obniżać swój poziom życia. Siedmiu na dziesięciu konsumentów odczuwa już skutki kryzysu bądź się go obawia. W pierwszej kolejności ograniczane są wydatki na meble i wyposażenie wnętrz (69 proc. konsumentów), AGD i RTV (67 proc.), restauracje i bary (56 proc.), prasę, książki i multimedia (55 proc.), odzież i obuwie (48 proc.), rozrywkę, kulturę i hobby (47 proc.), kosmetyki (46 proc.) oraz paliwo (32 proc.).
Jak podaje "Gazeta Prawna", obniżenie poziomu życia odczuwają najbardziej ludzie niezamożni oraz mieszkańcy wsi i miejscowości do 100 tys. mieszkańców. W tej grupie oszczędności wprowadziło już 80 proc. konsumentów. Jednocześnie nie oszczędza co trzecia osoba, ponieważ nie ma z czego oszczędzać bądź nie wie jak. Dwie trzecie Polaków oszczędza na codziennych zakupach lub szuka tańszych produktów. Aby zmniejszyć wydatki, jedna trzecia kobiet rzadziej chodzi do sklepów.
Badanie, w ramach programu jakości obsługi, przeprowadziła firma Vision Secret Client na próbie 2,5 tys. konsumentów. Przedstawiciel firmy Filip Janicki, podsumowując badanie dla gazetaprawna.pl stwierdził: "sami klienci zauważyli już, że ich koszyk zakupów w ostatnich tygodniach uległ zmianie. Blisko połowa z premedytacją wybiera tańsze produkty. Co trzecia osoba zrezygnowała z markowych kosmetyków, odzieży i obuwia. Optymistyczne jest jednak to, że wciąż tylko nieliczni klienci, bo zaledwie 8 proc., zaczęli poważnie oszczędzać na produktach spożywczych. A nawet jeżeli już, to nie ograniczają ilości, a tylko poszukują tańszych zamienników".
Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?