Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Krosno chce stać się przyjaznym miastem dla seniorów

Ewa Gorczyca
Marzena Leśniewska, pracownik Centrum Aktywności Seniora: zadbamy o starszych mieszkańców
Marzena Leśniewska, pracownik Centrum Aktywności Seniora: zadbamy o starszych mieszkańców Tomasz Jefimow
Władze Krosna podążają za przykładem Norwegii. Czerpią z doświadczeń partnerskiego miasta Trondheim. Chcą aktywizować mieszkańców w wieku 60+.

Realizowany przez miasto projekt ma długą nazwę: „Zwiększenie dostępu do informacji dotyczącej ochrony i promocji zdrowia dla osób starszych poprzez prowadzenie Centrum Aktywności Seniora Infosenior oraz wdrożenie profilaktycznych wizyt domowych”.

To przeniesienie na krośnieński grunt praktyki dotyczącej działań dla seniorów, która została zaczerpnięta od zaprzyjaźnionego samorządu ze Skandynawii, gminy Trondheim.

Co jest ważne dla starszych mieszkańców

Projekt jest realizowany we współpracy z warsztatem opiekuńczym Centrum Integracji Społecznej w Krośnie. Władzom miasta zależy na aktywizacji mieszkańców w wieku 60 plus. Chcą poznać ich potrzeby, oczekiwania, zdobyć informacje na temat tego, co jest ważne z punktu widzenia seniora.

Osoby biorące udział w projekcie uczestniczyły w wizycie studyjnej w Trondheim. Tam zdobyły wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie różnych form pomocy starszym. Zostały też przeszkolone w tematach ich dotyczących tak, aby potrafiły udzielać wyczerpujących informacji zainteresowanym seniorom.

- Norwegia już od wielu lat słynie z rozwiązań dotyczących wszechstronnego wsparcia dla osób starszych - podkreśla Joanna Niepokój z Biura Prezydenta Miasta. - Począwszy od opieki domowej i profilaktycznych wizyt, które mają na celu przedstawienie różnych możliwości wsparcia oferowanego przez samorząd. Poprzez dzienne kluby seniora, domy opieki i tzw. mieszkania chronione, aż po instytucjonalne formy całodobowej opieki.

Punkt informacyjny dla seniorów

W ramach projektu powstało Centrum Aktywności Seniora Infosenior. Działa przy ul. Grodzkiej 10. Tu osoby starsze mogą zasięgnąć informacji na interesujące ich tematy. Zarówno dotyczące zdrowia, jak i możliwości korzystania z różnego rodzaju aktywności na terenie miasta - edukacyjnej, fizycznej, kulturalnej i społecznej. Dowiedzą się także, jak załatwiać sprawy w urzędach i różnych instytucjach.

Pracownik punktu udziela tych informacji nie tylko na miejscu. Także telefonicznie (nr: 691 318 392) i mailowo (zapytania można przesyłać na adres: [email protected]). W razie konieczności dojedzie do domu starszej osoby.

Odwiedziny w domach

Miasto wyznaczyło też pracowników, którzy po wcześniejszym listownym uprzedzeniu, będą odwiedzać krośnian z rocznika 1946. To forma pilotażowej profilaktyki, także realizowana w oparciu o doświadczenia norweskie.

- Wizyta będzie miała charakter rozmowy. Jej celem będzie poznanie indywidualnych potrzeb mieszkańca, opinii o podejmowanych na rzecz seniorów działaniach w mieście, zapoznaniu z informacjami dotyczącymi ochrony i promocji zdrowia - dodaje Joanna Niepokój.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krosno.naszemiasto.pl Nasze Miasto